جزوه درمان شناختی - رفتاری - جزوه کلاس مقدم
0
11.3k
جزوه درمان شناختی - رفتاری - جزوه کلاس مقدم
رفتاردرمانی
تاریخچه رفتار درمانی
برخلاف روانکاوی که فروید بر ان حاکم بود،یا درمان درمانجو مداری که راجرز ان را معرفی کرد؛شخصیتی که بر رفتار گرایی حاکم باشد وجود
ندارد.به طور سنتی مبنای ایدئولوژیکی رفتار درمانی نظریه ی یادگیری بوده است.در رفتار درمانی؛رفتار آشفته به صورت نشانه ی یک اختلال
بنیادی در نظر گرفته نمی شود،بلکه نشانه ها همان مشکل و هدف مناسب درمان هستند.تاریخچه رفتار درمانی به کارهای ابتکاری واتسون و
رینر بر می گردد.مطالعه ان ها گواهی بود بر نمود ایجاد روان رنجوری در یک کودک البرت با سنت شرط سازی پاولفی فرصتی پیدا کرد تا با
یک موش آزمایشگاهی بازی کند.ولی هر بار که موش نزدیک می شد،صدای بلند و گوش خراش پخش می شد.پس از چند کوشش ،موش)که
قبلا محرکی خنثی بود( موجب ترس شد و این ترس به سایر اشیای پشمالو تعمیم یافت.مری کاور جونز نیز نشان داد که چطور می توانیم ترس
های آموخته شده را برطرف کنیم.پسر سه ساله ای بنام پیتر از خرگوش ها،موش ها و اشیاء مشابه آن هامی ترسید،جونز برای از بین بردن ترس
پیتر،قفس خرگوش را به پیتر که در حال غذا خوردن بود،نزدیک و نزدیک تر کرد.به این ترتیب شیء ترسناک با غذا متداعی شد و پس از چند ماه ترس پیتر از خرگوش کاملا از بین رفت.
شرطی سازی ترس ها توسط واتسون و شرطی زدایی ترس ها توسط جونز زمینه ساز پیدایش بازداری زدایی تقابلی ولپ۸۵۹۱ شدند.مثل موردهای البرت و پیتر که زیر بناهای نظری اصلی جنبش رفتار درمانی بر شرطی سازی پاولفی و یادگیری هولینی مبتنی بودند.جوزف ولپ در
دهه ۸۵۹۱ با قرار دادن بیماران در حالت ارامش زیاد و تجسم موقعیت های ترسناک،کاهش ترس در انسان را شروع کرد.فن حساسیت زدایی
ولپ مثل شرطی زدایی جونز در عمل نشان می داد که چگونه می توانیم از اصول در امور بالینی استفاده کنیم.سالتر) ۸۵۹۵ ( نیز (SD) منظم
در درمان بازتاب شرطی سعی کرد روشی درمانی مبتنی بر سنت پاولف را ابداع کند.در این رویکرد محققان نه تنها فنون جدیدی را مطرح کردند
بلکه تاکید کردند که فنون شان بر گرفته از علم آزمایشگاهی نظام مند است.همزمان با ولپ،لازاروس و آیزنک سنت شرطی سازی عامل هم تاثیر
گذاری خود را شروع کرد.اسکینر باا فراهم کردن محیط کنترل شده ای که در ان پاسخ ها،پیامد های مشخصی داشته باشند،تغییرات قابل توجهی
در رفتار ایجاد کرد.نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندرا) ۸۵۹۵ ( در زمینه اصلاح رفتار بود.راتر و بندورا راه را برای تاکید کنونی بر شناخت هموار
کردند و دامنه رفتار درمانی و خدماتش را گسترش دادند.مفاهیم مطرح شده در رفتار درمانی،برخلاف فروید قابل اندازه گیری و کمیت پذیرند و
به شکل عینی قابل تعریف هستند.
تعریف واژهها در درمانهای رفتاری
یک رویکرد آموزشی نیمه ساختاری است که به وسیله تأکیدش بر به دست آوردن مهارتهای (assertiveness training) آموزش ابراز وجود
ابراز وجود از طریق تمرین مشخص میشود. مهارتهای ابراز وجود، فرد را قادر میسازد تا برای اعتقادات و حقوق خود بهطور مؤثر ایستادگی کند.
یعنی حذف یا ضعیف کردن پاسخهای قدیمی به وسیله پاسخهای جدید و این کار زمانی صورت میگیرد (reciprocal inhibition) بازداري تقابلي
که جلوی یک پاسخ به وسیله یک پاسخ ناهمساز ۸ گرفته میشود و یا یک کاهش سائق اصلی 2 به دنبال آن باشد. آنوقت بازداری شرطی پاسخ، به مقدار
زیادی ظاهر میشود.
نوعی رویداد خاص است که گرایش فرد را برای تکرار پاسخ افزایش میدهد. (reinforcement) تقويت
یک نوع شرطی سازی است که در آن فرد چیزی مطبوع یا دلخواه را به عنوان پیامد رفتارش دریافت (positive reinforcement) تقويت مثبت
میکند. یک نوع شرطیسازی است که باعث از بین رفتن رویداد آزارنده میشود. این کار از طریق ظاهر شدن (negative reinforcement) تقويت منفيیا ظاهر نشدن رفتار هدف 3 صورت میگیرد
رفتاردرمانی
تاریخچه رفتار درمانی
برخلاف روانکاوی که فروید بر ان حاکم بود،یا درمان درمانجو مداری که راجرز ان را معرفی کرد؛شخصیتی که بر رفتار گرایی حاکم باشد وجود
ندارد.به طور سنتی مبنای ایدئولوژیکی رفتار درمانی نظریه ی یادگیری بوده است.در رفتار درمانی؛رفتار آشفته به صورت نشانه ی یک اختلال
بنیادی در نظر گرفته نمی شود،بلکه نشانه ها همان مشکل و هدف مناسب درمان هستند.تاریخچه رفتار درمانی به کارهای ابتکاری واتسون و
رینر بر می گردد.مطالعه ان ها گواهی بود بر نمود ایجاد روان رنجوری در یک کودک البرت با سنت شرط سازی پاولفی فرصتی پیدا کرد تا با
یک موش آزمایشگاهی بازی کند.ولی هر بار که موش نزدیک می شد،صدای بلند و گوش خراش پخش می شد.پس از چند کوشش ،موش)که
قبلا محرکی خنثی بود( موجب ترس شد و این ترس به سایر اشیای پشمالو تعمیم یافت.مری کاور جونز نیز نشان داد که چطور می توانیم ترس
های آموخته شده را برطرف کنیم.پسر سه ساله ای بنام پیتر از خرگوش ها،موش ها و اشیاء مشابه آن هامی ترسید،جونز برای از بین بردن ترس
پیتر،قفس خرگوش را به پیتر که در حال غذا خوردن بود،نزدیک و نزدیک تر کرد.به این ترتیب شیء ترسناک با غذا متداعی شد و پس از چند ماه ترس پیتر از خرگوش کاملا از بین رفت.
شرطی سازی ترس ها توسط واتسون و شرطی زدایی ترس ها توسط جونز زمینه ساز پیدایش بازداری زدایی تقابلی ولپ۸۵۹۱ شدند.مثل موردهای البرت و پیتر که زیر بناهای نظری اصلی جنبش رفتار درمانی بر شرطی سازی پاولفی و یادگیری هولینی مبتنی بودند.جوزف ولپ در
دهه ۸۵۹۱ با قرار دادن بیماران در حالت ارامش زیاد و تجسم موقعیت های ترسناک،کاهش ترس در انسان را شروع کرد.فن حساسیت زدایی
ولپ مثل شرطی زدایی جونز در عمل نشان می داد که چگونه می توانیم از اصول در امور بالینی استفاده کنیم.سالتر) ۸۵۹۵ ( نیز (SD) منظم
در درمان بازتاب شرطی سعی کرد روشی درمانی مبتنی بر سنت پاولف را ابداع کند.در این رویکرد محققان نه تنها فنون جدیدی را مطرح کردند
بلکه تاکید کردند که فنون شان بر گرفته از علم آزمایشگاهی نظام مند است.همزمان با ولپ،لازاروس و آیزنک سنت شرطی سازی عامل هم تاثیر
گذاری خود را شروع کرد.اسکینر باا فراهم کردن محیط کنترل شده ای که در ان پاسخ ها،پیامد های مشخصی داشته باشند،تغییرات قابل توجهی
در رفتار ایجاد کرد.نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندرا) ۸۵۹۵ ( در زمینه اصلاح رفتار بود.راتر و بندورا راه را برای تاکید کنونی بر شناخت هموار
کردند و دامنه رفتار درمانی و خدماتش را گسترش دادند.مفاهیم مطرح شده در رفتار درمانی،برخلاف فروید قابل اندازه گیری و کمیت پذیرند و
به شکل عینی قابل تعریف هستند.
تعریف واژهها در درمانهای رفتاری
یک رویکرد آموزشی نیمه ساختاری است که به وسیله تأکیدش بر به دست آوردن مهارتهای (assertiveness training) آموزش ابراز وجود
ابراز وجود از طریق تمرین مشخص میشود. مهارتهای ابراز وجود، فرد را قادر میسازد تا برای اعتقادات و حقوق خود بهطور مؤثر ایستادگی کند.
یعنی حذف یا ضعیف کردن پاسخهای قدیمی به وسیله پاسخهای جدید و این کار زمانی صورت میگیرد (reciprocal inhibition) بازداري تقابلي
که جلوی یک پاسخ به وسیله یک پاسخ ناهمساز ۸ گرفته میشود و یا یک کاهش سائق اصلی 2 به دنبال آن باشد. آنوقت بازداری شرطی پاسخ، به مقدار
زیادی ظاهر میشود.
نوعی رویداد خاص است که گرایش فرد را برای تکرار پاسخ افزایش میدهد. (reinforcement) تقويت
یک نوع شرطی سازی است که در آن فرد چیزی مطبوع یا دلخواه را به عنوان پیامد رفتارش دریافت (positive reinforcement) تقويت مثبت
میکند. یک نوع شرطیسازی است که باعث از بین رفتن رویداد آزارنده میشود. این کار از طریق ظاهر شدن (negative reinforcement) تقويت منفيیا ظاهر نشدن رفتار هدف 3 صورت میگیرد