دانلود پرسشنامه تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر
دانلود پرسشنامه تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر
فرمت فایل : ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل : 3 صفحه
توضیحات :
هدف: سنجیدن خرده مقیاس های استدلال، پرخاشگری کلامی، و خشونت (پرخاشگری فیزیکی) در خانواده می باشد. خرده مقیاس استدلال مشخص می کند که چه میزان پدر و مادر در حل تعارضات خود از منطق و استدلال استفاده می کنند. خرده مقیاس پرخاشگری کلامی، مشخص می کند که چه میزان پدر و مادر در حل تعارضات خود از کلام تند، فحش و ناسزا استفاده می کنند. خرده مقیاس پرخاشگری فیزیکی، مشخص می کند که چه میزان پدر و مادر در حل تعارضات خود از خشونت، زد و خورد و درگیری فیزیکی استفاده می کنند.
روش نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه تاکتیکهای تعارض یک ابزار 15 سوالی است که برای سنجش سه تاکتیک حل تعارض (استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی) بین والدین خانواده تدوین شده است. چندین شیوه برای نمره گذاری این پرسشنامه وجود دارد، از جمله نمرات مقیاس گاتمن، نمرات تراکمی، نرخهای تاکتیکهای تعارض و توپولوژی پرخاشگری. نمرات مزمن بودن تاکتیک های تعارض که کاربرد بالینی دارد، با جمع نمرات پرسشها بدست می آید. نمرات زیرمقیاس «استدلال» در هر یک از مقیاس های تاکتیک های تعارض از پرسشهای A تا E بدست می آید. نمرات «پرخاشگری کلامی» با جمع پرسشهای F تا J و «پرخاشگری فیزیکی» با جمع پرسشهای K تا O بدست می آید. نمرات مربوط به تاکتیک های تعارض والدین، به طور جداگانه محاسبه می شوند. دامنه نمرات 0 تا 15 است که نمرات بالاتر به معنی استفاده بیشتر از یک تاکتیک بخصوص است.
پایایی و روایی
بنابر اطلاعات موجود، شش کار تحقیقاتی همسانی درونی زیرمقیاسهای استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی را تأیید می کنند. دامنه 12 ضریب آلفا برای زیرمقیاس استدلال از 42/0 تا 76/0 است. برای زیر مقیاس پرخاشگری کلامی 16 ضریب آلفا موجود است که دامنه آنها از 62/0 تا 88/0 است. برای زیرمقیاس پرخاشگری فیزیکی 17 ضریب آلفا موجود است که دامنه آنها از 42/0 تا 96/0 است. روایی این مقیاس بارها مورد تأیید قرار گرفته است، و این که چندین کار تحقیقی ساختار عواملی استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی را تأیید می کنند. همچنین اطلاعات زیادی در مورد روایی سازه در اختیار است که از آن جمله: همبستگی بین نمرات تاکتیکهای تعارض و عوامل ریسک خشونت خانواده، سطح محبت بین والدین می باشد (ثنایی، 1387).